RVEN 5294 SLW 1004 De Vries

Bun/vissersschuitje, Werf de Waal, bouwjaar 1947, 6,80 X 1,52 X 0,40 , motor Volvo Penta. Speciaal kenmerk is de ronde buis tpv potdeksel ipv hoekstaal, dit om de visnetten te beschermen.   20-05-2028

Gegevens van de schuit; Opgave eigenaar,

 

Type schuit                    Voormalige vissersschuit

Afmetingen                   Lengte romp 6,50 meter

                                         LOA; 6,80 meter (incl. roerblad)

                                         Breedte; 1,52 meter

                                         Hoogte; 0,50 meter

                                         Diepgang; 0,20 meter

Bouwjaar                       Geschat tussen 1945 - 1951

Bouwwerf                     De Waal, Broek op Langedijk

Revisie                            2021 door Nico Vader

Merk motor                  Volvo Penta

Bouwjaar motor          Onbekend

                                         zie foto motorplaatje

                                         Motornummer = 46867

Levensverhaal van de schuit;

 

Maarten Oostenbroek en Joop de Waal zeggen beiden dat ze deze schuit hebben gebouwd.

Maarten Oostenbroek was beroepsvisser en hij werd de eigenaar, (vermoedelijk was zijn rol in de bouw klein)

Joop de Waal was de zoon van Bertus de Waal en die laatste had een scheepswerf in Langedijk.

De schuit is gebouwd, ergens tussen 1945 en 1951. Dat is gebaseerd op een schatting van Sam de Vries, een van de zoons van de latere eigenaar van de schuit (de schuit is volgens hem gebouwd na WOII en voor dat hij in dienst ging).

De schuit heeft een (ronde) buis als boord. Dit is vermoedelijk gedaan om de netten niet de beschadigen bij het uitzetten en binnenhalen.

De schuit is gekocht door Piet(er) de Vries voor 800 gulden, ergens tussen 1952 en 1955. Dat is ook gebaseerd op een schatting van Sam de Vries (na militaire dienst en voordat hij op de grote vaart ging).

Piet de Vries was timmerman te Zuid-Scharwoude, tevens visser in het kanaal Alkmaar Kolhorn, tussen de Roskamsluis en de Broekerhoek.

Vanaf het begin staat er al een één cylinder Penta in de schuit.

Piet de Vries had op een bepaald moment drie Penta’s, waarbij er wel eens onderdelen werden gewisseld. Er was een moment waarop hij bij De Wit de drie Penta’s ruilde voor één gereviseerde.

Er waren problemen met water in het brandstofsysteem. Achteraf bleek er water door de gaatjes in de tankdop te sijpelen.

Piet de Vries heeft de schuit in eigendom gehad van circa 1952/1955 tot 2004.

In 2004 is de schuit door Jaap, Sam en Cees de Vries, zonen van Piet de Vries, verkocht aan Dirk Snip.

In eigendom van Dirk Snip is de motor een keer bevroren geweest. Brander uit Winkel heeft hem toen gereviseerd.

Dirk Snip heeft de schuit in mei 2020 verkocht aan Dhr. Glas.

Op 15 oktober 2020 is de schuit als gevolg van overvloedige regenval, (toen nog) vermoedelijk een gaatje in de boot en mogelijke nonchalance van de eigenaar gezonken in de Machinesloot in Zuid-Scharwoude.

Kleinzonen van Piet de Vries, Pieter en Rob konden dit slecht aanzien en besloten de schuit in gezonken toestand te kopen. Direct na het bergen van de schuit is de motor op gang gebracht door Reinout Bakker (Autoservice Bakker). Daar zijn ook beelden van.

De motor had dus op het eerste oog, in 1e instantie weinig schade/problemen.

De schuit is uiteindelijk in eigendom gekomen van Jan de Vries en Rob de Vries, respectievelijk achterkleinzoon en kleinzoon van Piet de Vries.

Omdat Jan en Rob de schuit voor lange tijd in bezit willen houden is begin 2021 na diverse adviezen besloten tot een renovatie. Ze hebben de schuit in de achtertuin gezet en in de vorstperiode van februari 2021 ontdaan van alle teer. De motor is uit de schuit getakeld en het bun is door Rob verwijderd. Grote verbazing ontstond toen zij grote stukken polyester aantroffen waar gewoon overheen was geteerd. Onder dat polyester zaten enorme gaten, met name op het bun. Dit zou ook heel goed de oorzaak geweest kunnen zijn van het zinken van de schuit.

Overigens zaten er meer gaten in de schuit die met het schrapen al heel duidelijk zichtbaar werden.

Zo zaten er diverse gaten op de waterlijn, maar ook gaten in de vloer onder de motor.

In totaal zijn er zo'n 6-8 emmers teer (stof) van de schuit gekomen.

Jan en Rob zijn inmiddels in contact gekomen met Nico Vader. Nico denkt dat het een van de eerste gelaste schuiten zou kunnen zijn. Hij is overigens niet onder de indruk van het laswerk.

In overleg met Nico Vader hebben Jan en Rob de schuit laten stralen bij de Spuiterij in Broek op Langedijk, voordat dat Nico zich zou ontfermen over het vervolg. Natuurlijk verwacht je dat het stralen van een schuit de ware aard van het materiaal laat zien en neem je jezelf voor om daar niet van te schrikken.  Echter bleek deze schuit er nog veel slechter aan toe te zijn dan we hadden kunnen vermoeden. Op z'n kop in de loods van Nico Vader leek het wel een sterrenhemel.

Nico Vader stelde ' putcorrossie ' vast. Een fikse tegenvaller.

Omdat deze schuit een historie had binnen de familie De Vries is toch besloten tot een drastische maatregel.

Het onderwaterschip is door Nico Vader volledig verwijderd en vervangen door nieuw 4mm staal. Het is april 2021

Een knap staaltje vakmanschap, dat overigens ook nog de nodige verrassingen opleverde. Zo ontdekte Nico nog een oude oliekoeler. Nico trekt de werking van een dergelijke oliekoeler in twijfel, maar zit ondertussen wel opgescheept met een behoorlijke smeerboel in zijn werkplaats . . .

De "nieuwe" schuit is daarna bij de Spuiterij voorzien van diverse lagen verf.

Primer = 2 componenten roestwerende onderwater primer

Aflak = 2 componenten polyurethaan

De buitenkant is zwart, de binnenkant licht grijs.

In de tussentijd is de motor volledig nagekeken door Autoservice Bakker.

 Jan en Rob monteren vervolgens de motor en maken de schuit verder af, dat wil zeggen brengen een rood en groen randje aan. Maken een paar bankjes in de schuit en tenslotte krijgt te schuit beunen in de vorm van lange steigerplanken, 35mm dik die op maat zijn gemaakt en daarna zijn verduurzaamd bij Leegwater Houtbereiding.

Nadat de motor is gemonteerd zijn nog diverse onderdelen uit elkaar gehaald en/of vervangen, omdat het water ten tijde dat de schuit was gezonken toch wat meer schade heeft aangericht dan in eerste instantie zichtbaar was.

Sinds oktober 2021 ligt de schuit - in afwachting van de aanstaande doorvaarbaarheid van de Achterburggracht - op de Noorderplas.

Van alle fases vanaf direct na het bergen van de gezonken schuit en de restauratie zijn foto's en video's beschikbaar.

Ook zijn diverse historische foto's van de schuit beschikbaar.

In november 2022 is de schuit weer op een kar gezet, om de staat te controleren en nog enkele aanpassingen aan de schuit te doen. Dit zijn aanpassingen van praktische aard op basis van de ervaringen van ruim een jaar intensief gebruik. Ook zal de schuit worden voorzien van een dekkleed oude stijl. Een dekkleed van Piet de Vries uit de jaren 50 - 60. Zijn naam en woonplaats staan met grote witte blokletters op dit donkerbruine zeil.

" Piet de Vries Zuid Scharwoude "

Piet de Vries gebruikte dit zeil voor het afdekken van voorraad of daken.

Daarmee moet de schuit bestand zijn tegen de elementen en een lange toekomst tegemoet gaan.

Nu nog wachten tot oktober 2023, dan kunnen Jan en Rob de schuit naar huis varen.