De Vertrouwen 3

Vertrouwen 3 ter Koningsvaart
De Vertrouwen 3 is in 1924 als bouwnummer 23 opgeleverd door scheepswerf de Volharding van Gebr. Bodewes te Foxhol (Groningen) als “Koophandel 1” aan Joh. Kreyger te Haarlem.

 

In de periode 1924-1926 heeft deze werf een serie van 8 vrijwel identieke schepen afgeleverd; vijf smalle schepen met een breedte van ca 3.14 meter geschikt voor passage van de toenmalige Zeswielen sluis te Alkmaar en drie iets bredere schepen van ca 3.25 mtr.

Deze schepen pasten niet door de e.g. sluis en waren genoodzaakt om te varen via Rustenburg om in Langedijk te komen. De in Foxhol gebouwde schepen (Foxhollers) stonden in Langedijk bekend als hecht en sterk gebouwde schepen.

Deze 8 schepen waren allen voorzien van een Deutz gloeikopmotor van ca. 24 Epk.

 

Kort na de tewaterlating is het schip in eigendom met de nieuwe naam “Avontuur” overgegaan naar schipper Auwel Prins te Amsterdam. Op 17 april 1925 is het schip ingeschreven als onderpand voor een hypothecaire geldlening ad Fl 5680,=.

Vanaf 1925 tot eind 2000 heeft de Vertrouwen 3 gevaren onder de naam Avontuur.

 

Schipper Prins voer met de Avontuur vanuit Amsterdam op het Westland. Hij was een goede kennis van mijn opa (Hendrik Oud)en als mijn opa met zijn schuit in Amsterdam was ging opa bij schipper Prins thuis een kaartje leggen.

 

Schipper Hendrik Oud is begin 20e eeuw begonnen met een houten trekschuit met een dienst tussen Alkmaar en Koedijk.

 

Na het overlijden van zijn broer (Klaas) werd diens bodedienst met een twintig tons motorscheepje, de “Het Vertrouwen”, voort gezet. In 1924 werd de “Vertrouwen 2” aan de vloot toegevoegd. Beide schepen werden na de teloorgang van de beurtvaart over water verkocht. De laatste reizen met zuurkool en/of zaaibonen werden rond 1963 gemaakt.

 

Na verkoop door schipper Prins in 1933 is de Avontuur verschillende keren gewisseld van eigenaar. Het vaargebied was gevarieerd inclusief Westerschelde en Antwerpen.

In 1992 is het schip definitief onttrokken aan de vrachtvaart; in 2000 heeft de huidige eigenaar het schip, met de originele hand gestarte gloeikopmotor, gekocht en omgedoopt tot Vertrouwen 3.

 

Kenmerkend voor dit type vrachtschip is de lage kruiplijn, geringe breedte t.o.v. de scheepslengte en het liggende stuurwiel (knopenvreter).

 

De Vertrouwen 3 is nog altijd onder de luiken en kan zo nodig morgen weer ingezet worden als vrachtschip. Tijdens verblijf aan boord wordt over twee meter stahoogte gecreëerd met een wegneembare kap. Vers water wordt mee genomen in jerrycans en een elektrische installatie is het schip tot op heden vreemd.

 

Het gebied rond Langedijk is bekend om de (volle grond) tuinbouw en zuurkool. Dit alles is mogelijk gemaakt door de combinatie van:

  • aanwezigheid van tuinbouwgrond, tuinders en –kennis.
  • handel, zoals de verschillende veilingen.
  • transport, door de aanwezigheid van bevaarbaar water en (lokale) spoorlijnen.

Het transport over water werd verzorgd door een rijke verscheidenheid aan schepen, zie hiervoor het boek “Adieu Schipper”.

Na een werkzaam leven hebben veel van deze schepen een functieverandering ondergaan en zien we deze schepen (verbouwd) terug als recreatieschip.

 

De Vertrouwen 3 is één der laatste Langedijker vrachtschepen waar nog altijd vracht mee gevaren kan worden.