De Trio 4

De Langedijker Trio 4 van de Fa. C. van Schoorl & zn

 

“Mijn overgrootvader Cornelis van Schoorl Sr. begon in 1876 op zijn dertiende jaar als jagersjongen bij de trekschuit van Schagerbrug naar Alkmaar”, begint Ronald van Schoorl te vertellen. “In 1922 werd bij scheepswerf Volharding in Alkmaar een nieuwe Trio 4 besteld, 22 meter lang met een steile rechte steven en geveegde kont, een echte Langedijker. Achterop stond een horizontaal stuurwiel. In het roefje was een klapkooi voor de schipper en stond een petroleumstel voor de koffie. Het ruim werd gedekt met 29 ijzeren luiken met handgrepen en in het vooronder sliep de knecht en was de opslag. Er kwam een middeldruk Kromhout gloeikop van 26 pk in”. Mijn vader Cornelis Schoorl Czn. kwam in de zaak en in 1953 werd hij schipper op de Trio 4. Mijn moeder regelde per telefoon de bevrachting van de schepen”. “Vanaf 1960 begon een grootschalige ruilverkaveling rond Langedijk, de vaarpolder werd een rijpolder. De schepen gingen minder kool vervoeren, meer veevoer en graan voor o.a. graanmaalderijen en de Amstel brouwerij in Amsterdam. Terug ging vaak kunstmest en pakken hout voor de kistenfabriek mee. In 1973 moest de Trio 4 van de Scheepvaart Inspectie in Rotterdam de den verhogen, anders mocht ze niet meer naar de Botlek. In die jaren mocht ik als jongetje al vaak mee”, zegt Ronald van Schoorl. Naar de Botlek was 15 uur varen.

“In 1981 werd na 75 jaar de firma C. van Schoorl & Zn opgeheven, het kon economisch niet meer uit! Samen met mijn vader wilden we de Trio 4 als Varend Erfgoed behouden. De oude Kromhout was totaal versleten, er zaten al overmaatse zuigers in. Jammer, even voorgloeien en dan slingeren, hij heeft het 70 jaar lang prima gedaan. “Als we hier rond Langedijk door de vaarten manoeuvreren, krijgen we nog al eens te horen, dat we met zo’n groot schip hier niet mogen komen. Op de eilandjes staan nu luxe villa’s en sloepen zijn populair. Ik zeg dan lachend: ”Mijn overgrootvader, mijn opa, mijn vader en ik hebben hier altijd met dit schip gevaren. U bent hier komen wonen, maar we vinden het niet erg, dat U hier ook vaart!”. Inmiddels staat de vijfde generatie van Schoorl, mijn twee zonen, klaar om met de Trio 4 te varen”.

 

De Langendijker Trio 4

In 1922 gebouwd bij scheepswerf Volharding in Alkmaar.

Lengte 22 meter, 3,14 breed en diepgang 0,9 meter.

Huidige motor 4 cilinder Ford van 72 pk