De Geestman

Damschuit De Geestman

In vorige eeuwen, tot ongeveer 1900, vervoerden schippers met kleine zeilende vrachtschepen de producten uit West-Friesland naar de steden. Een typische streekgebonden houten tjalk is de "damschuit".

Het vervoer over water was en is zeer belangrijk in de geschiedenis van ons land en zeker in Langedijk en omstreken waar de tuinders hun bouwgrond verspreid hadden over meer dan 15.000 eilandjes. De damschuit was van groot belang voor de tuinders, want dit type vrachtschip zorgde er voor dat hun, groenten naar de steden vervoerd konden worden. Kampen, Zwolle, Amsterdam, Zaandam en Haarlem waren veelbezochte plaatsen. Met deze reconstructie van een “damschuit” laat het museum een belangrijke schakel in het vervoer van de tuinbouwproducten herleven. Zo wordt zichtbaar gemaakt dat de damschuit een belangrijke plaats in de historie inneemt.

Type schip
Werf
Kiel
Tewaterlating
Gedoopt
Lengte
Breedte
Diepgang
Mastlengte
Aantal opvarenden
Waterverplaatsing
Ballast
Laadvermogen
Materiaal
Zeiloppervlak
Snelheid
Motor
Snelheid

Damschuit
Museum BroekerVeiling
gelegd 22 juni 1990
23 september 2000
28 september 2002 door mevr. A.M. van Kemenade-Nijman
14,50 meter
3,08 meter
0,75 meter
13 meter
12 personen
18 ton
o.a 4 ton lood
20 ton
Deens eiken
(katoen) 80 m2
(zeilend) 7 knopen ( = 13 km.) bij windkracht 4
Ford tempest 100 PK diesel 6 cilinder
(motor) max. 12 km / uur