IJzeren of stalen schuiten 

Deze pagina is niet compleet wegens onderhoud

Het kleine schuitje, of half tons vletje

Dit is het kleinste schuitje dat we kennen. Het komt zowel in hout als de stalen uitvoering voor. Er zijn ook varianten op dit model. Zo is er een vrijwel gelijk schuitje, maar dan iets smaller, als roeischuitje.


Kloetschuitje

Het kloetschuitje is vanzelfsprekend een schuitje dat kloetend wordt voortbewogen. Het is rond 5 meter lang, handzaam en snel. Het werd gebruikt voor het vervoer van enkele manden, kisten of gereedschappen. De tuinders gingen hiermee naar het land om te schoffelen. Veeboeren gingen er mee om hun koeien te melken. Dan stonden er een of twee melkbussen in, plus het melkkrukje met emmer.                                                                                                   

Zeilschuitje

Een zeilschuit is vaak iets langer dan een kloetschuit en heeft een aangehangen roer. Het is voorzien van een mastbank en tuig zodat er mee gezeild kon worden. Het heeft een zwaardje dat zowel aan bak, als aan stuurboord gebruikt kan worden. (een overhanger) Men haakt het eenvoudig over het boord met een haak. Met ruime en voor de wind is het zwaardje niet nodig.                                       

IJsboeier

Een ijsboeier werd gebruikt om bij vorst het water open te houden. Door met meerdere kerels in de met ijzer beklede boeier te gaan staan en vervolgens flink heen en weer te schommelen brak het ijs. Met een lang touw trok een ploegje mannen, nadat er snelheid was gemaakt, de schuit met een gang op het ijs en vaak brak dan al.     Als het nodig was nam men de ijsbijl want varen was van levensbelang. Als de winter echt doorzette ging men met de slee naar het land.

Motorschuit of Metor

Motorschuit is een veel gebuikte aanduiding voor schuiten die veelal pas later voorzien werden van een inbouwmotor. Deze schuiten zijn ooit gebouwd toen er nog vrijwel geen motoren waren en werden dan ook gesleept, gekloet of gezeild. Motoren werden na de tweede wereld oorlog massaal ingebouwd in dit soort schuiten. Dit werd mede mogelijk door de Marchallhulp. Een nog veel gebuikte motor is de Albin benzinemotor en de zeer betrouwbare maar lang niet geruisloze Lister diesel motor.

Deze schuiten zijn er tussen de 7 en 10 meter lengte.

Rondkont motorschuit

Een van de eerste rondkont schuiten. De voorkant, tweederde is gelijk aan een vlet. Ten behoeve van de motor, om een voller achterschip te krijgen werd de rond kont gemaakt. De officiële benaming is Vlet met rond achterhek maar dit wordt vrijwel niet gebruikt. Rondkont ligt blijkbaar beter in het gehoor.

Trekkerschuit

Een trekkerschuit is een speciale motorschuit en te herkennen aan de klapbare loopplanken aan de voorzijde van de schuit. Hierover werd de trekker of het paardenspan geladen en gelost. De trekkerschuit werd hoofdzakelijk gebruikt door de loonwerker die voor andere akkerbouwers het grove ploeg, vrees, en maaiwerk deed.

Meer zie hier