Welkom bij het historisch schepenregister van Langedijk en omgeving.

 

Dit register geeft een beeld van de verscheidenheid aan Langedijker schepen die in de loop der tijd gebuikt werden.

Van hout naar staal, van zeilend naar gemotoriseerd en van geklonken naar gelast. 

Ook wordt duidelijk dat afmetingen van schepen werden aangepast aan sluizen, zodra die veranderd werden.

Het gaat hier niet alleen over schepen maar ook over eigenaren, het gebruik en scheepswerven. Het streven is om uiteindelijk een zo compleet mogelijk beeld te geven van de nautische cultuurhistorie.

 

Verbeteringen en aanvullingen zijn van harte welkom, gaarne voorzien van bronnen met bewijs. Stuur uw mail naar

 

 

Afbeeldingen en gegevens mogen gebruikt worden na toestemming en met bronvermelding.

 

 

 

ALS U OP EEN ONDERSTREEPT BOUWJAAR (link) KLIKT TREFT U AFBEELDINGEN EN GEGEVENS.

  

Groene tekst geeft aan dat het betreffende schip nog bestaat.

 

 

  

bouwjaar, gebouwd in,        gegevens,

1848

 

1865

  Zwartsluis + 

 

  Muiden ++

Houten tjalk, De Jonge Dirk, 16,9 ton, Jacob Erix, Noord Scharwoude.

 

Houten Damschuit/tjalk, 2 Gebroeders, 20 ton, J. Bood, Zuid-Scharwoude.

1873

 Alkmaar +

 

Houten Damschuit/tjalk, Margaretha, 21 ton, G. Kramer, Zuid-Scharwoude in 1902 naar P. Boontjes, Koegras, n.naam Maartje.

1876

s-Gravenhage +

 

Houten bok, de Jonge Arie, 14 ton, H. de Boer, Oudorp in 1905 naar A. de Boer, Koedijk, n.n. Op hoop van Zegen.

1878

Zwartsluis

 

Houten Damschuit/tjalk, Uit Vriendschap In 1900 naar P. Kooy. Zuid-Scharwoude. 18 ton z.n. in 1904 naar C. van Schoorl sr., Zuid-Scharwoude n.n. de Jonge Cornelis.

1878

Alkmaar ++

 

IJzeren motor-kof-tjalk, Veldvrucht, 16 ton, 6 pk. voor N. de Waard, Dirkshorn, in 1905 naar J. Kant Pzn., Dirkshorn, dan naar J. Borst, Anna Paulowna n.n. Elizabeth.

1879

Alkmaar +

 

IJzeren tjalk, de Jonge Cornelis, 18 ton voor D. Groot, Dirkshorn, in 1909 voorzien van motor en verlengd, 23 ton, naar J. Kliffen, Zuid-Scharwoude, 3 Gebroeders.

1880

Drachten

 

Houten tjalk, 19 ton P. Beers, Zuid-Scharwoude, de vrouw Jannetje.

 

1880

 

Alkmaar +

 

Houten aak, de Jonge Maria, 20 ton, P. Metselaar, Zuid-Scharwoude

1880

Amsterdam ++++

 

 

IJzeren pakschuit, 20 ton, 10 pk. Rennes-motor, S. Kieft, Wieringerwaard, in 1910 naar P. Rezelman Czn. in Wieringerwaard n.n. Onno, in 1912 naar J. Schrijver, Warmenhuizen voor ƒ 1.200,- , door hem verlengd en voorzien van 2 cyl N&K. motor, dan naar C. Schrijver Jzn.

 

1883

 

Oudkarspel

 

Houten pakschuit, 23 ton, voor E. Waal, Oudkarspel o.n. Oudkarspel.

 

1885

 

Broek op Langedijk

 

Houten tjalk, 21 ton, A. Kamp, Broek op Langedijk, o.n. Veldvrucht.

 

1886

 

Broek op Langedijk

 

Houten tjalk, 20 ton, S. Bak, Broek op Langedijk, o.n. de Hoop.

 

1888

 

Zuid-Scharwoude

 

IJzeren tjalk. C. Butter , Oude-Niedorp, 19 ton, de vrouw Catharina.

1888

Kolhorn

 

Houten tjalk, Hilbertus Kamp, Broek op Langedijk, 20 ton, o.n. Vrachtzoeker, o.z.n. in 1900 naar P Metselaar, Zuid-Scharwoude, in 1903 Jacob Bruin Zuid-Scharwoude. o. zelfde naam.

 

1890

 

Zuid-Scharwoude

 

Houten aak, de vrouw Pietertje, 21 ton voor L. Bood, Zuid-Scharwoude.

1890

Woubrugge

 

IJzeren tjalk, 20 ton, C. Hopman, Oude-Niedorp, o.n. Op Hoop van Zegen, in 1905 naar Cees Schipper, Noord-Scharwoude, o.n. Niets zonder God’s zegen.

 

1893

 

Leiderdorp ++

 

IJzeren bok, G.C. Schot, Alkmaar, 13 ton, o.n. Op Hoop van Zegen.

 

1893

 

Leiderdorp ++++

 

IJzeren Langedijker-Kof, 22 ton, M. Bruin, Harenkarspel, Niets zonder God's Zegen.

 

   

1894

Alphen a/d Rijn

 

IJzeren tjalk, 19 ton, C. Wagenmaker, Barsingerhorn, later verlengd, 23 ton, in 1918 J.M. Kamp, Broek op Langedijk, o.n. Vertrouwen.

1895

Zaandam

 

 

IJzeren vlet, Lastdragen, 23 ton voor N. Kooy, Zuid-Scharwoude Motoraak, 25 ton, 12 pk., 1-1. Kuiper, Noord-Scharwoude In 1907 verlengd 37 ton, in 1921 overgemeten, 33 ton in 1926 o.n. De Hoop.

 

1896

 

Rotterdam

 

Stoomsleepboot, Dirk Jan, voor J. Kommer, later G. Schot, Alkmaar.

1896

Leiderdorp

IJzeren tjalk, 21 ton, G. Visser, Broek op Langedijk, o.n. de vrouw Elizabeth,.in 1901 naar J.

 

Dekker, Broek op Langedijk o.n. de vrouw Neeltje, in 1904 naar J. Kliffen, Broek op Langedijk, o.n. de vrouw Guurtje, dan naar J. Kliffen, Zaandam, in 1947 naar Teunis Kliffen Jzn., Broek op Langedijk.

1897

Zwartsluis

 

IJzeren tjalk, 2 Gebroeders, 19 ton, J. Plugboer, Broek op Langedijk, in 1910 naar Abr. Schoon, Broek op Langedijk, n.n. de vrouw Maartje.

1899

Stoel Alkmaar

 

IJzeren tjalk, 21 ton, J. Dirkmaat, Broek op Langedijk, o.n. 5 Gebroeders, dan naar Corn. Hoogland, Broek op Langedijk, n.n. de vrouw Dieuwertje.

1899

Zaandam

 

Motoraak, Tijdgeest, 23 ton, 8 pk., P. Kooy, Zuid-Scharwoude, en C. Trompetter Noord-Scharwoude.

 

1899

Alkmaar

Stoel Motoraak de Hoop, 21 ton, 8-10 pk., J. Ploeg, Broek op Langedijk.

 

1899

 

Alkmaar

 

Open ijzeren bakschuit, 9 ton, J. Eecen, Oudkarspel.

 

1897

 

Alphen a/d Rijn

 

IJzeren tjalk, 21 ton, P. Hoogland, Kolhorn, in 1902 voorzien van 10 pk. motor, schip nu naar G. Kramer, Zuid-Scharwoude, o.n. Margaretha,in 1919 via C.v. Schoorl sr. naar S. Kansen, Broek op Langedijk, n.n. Maartje, daarna G. Bras, Schagen, n.n. Zeldenrust, later naar G.v. Ruiten, Roelofarendsveen.

 

1899  

 

1899

 

1899

 

 

Alkmaar ++

 

Alkmaar ++

 

Alkmaar

 

Langedijker-Kof De vijf Gebroeders

 

Langedijker-Kof De Hoop, 22 ton

 

IJzeren motoraak, Onderneming 23 ton, 8 pk. voor P. Rooy Czn. Zuid-Scharwoude, in 1908 naar Nic. Hoogschagen, Schagen, zelfde naam,in 1918 verlengd 33 ton.

 

1900

 

Leiderdorp +

 

IJzeren tjalk, 19 ton, A. ten Bruggencate sr. Broek op Langedijk, o.n. 3 Gebroeders in 1906 naar J. Waal, Spanbroek, onder dezelfde naam.

 

1900

 

Woubrugge

 

IJzeren tjalk, 20 ton, K. Kliffen, o.n. 8 Gezusters in 1911 naar P. Smit, Noord-Scharwoude en Hein Kaptein, Zuid-Scharwoude, n.n. Westfries.

 

1900

 

Woubrugge

 

IJzeren tjalk, 19 ton, J. Kreyger, Broek op Langedijk, o.n. Op Hoop van Zegen.

 

1900

 

Stoel Alkmaar +++++

 

IJzeren Langedijker-Kof, 2 Gebroeders, 20 ton, A. Wayboer, Broek op Langedijk in 1901 naar G. Visser, Broek op Langedijk,o.n. de vrouw Elizabeth in 1924 A. Wayboer, Broek op Langedijk.

 

1900

 

1900

 

Muiden +++

 

Stoel Alkmaar

 

M.S. ONNO verlengd door J. Schrijver Warmenhuizen

 

Open vlet, 11 ton, M. Bruin, Harenkarspel.

 

1900

 

Zaandam

 

IJzeren motorschuit, de Veldvrucht, 24 ton, 7 pk. D. Leek, (de Weel), Oude-Niedorp.

 

1901

 

Stoel Alkmaar

 

m.s. Onderneming, 26 ton, G.C. Schot, Alkmaar.

 

1901

 

Stoel Alkmaar +++

 

Motor-Kof de Jonge Abraham, 20 ton, 10 pk. Deutz, J. Visser Gzn, Broek op Langedijk in maar 1901 naar A. Wayboer, Broek op Langedijk, o.n. Gebroeders, in 1920 naar G.C. Schot, Alkmaar o.z.n. verlengd tot 31 ton, in 1923 naar C. Schot Gzn, daarna naar W. de Boer, Alkmaar in 1929, wordt nu voorzien van 18 pk. Industriemotor

 

1901

 

Zaandam

 

m.s. Voorwaarts, 23 ton, 14 pk., voor P. Kooy, Zuid-Scharwoude, in 1912 naar Hein Kaptein, Zuid-Scharwoude, o. zelfde naam in 1921 verlengd tot 36 ton, gaat daarna naar A. v. Twuiver, Zuid-Scharwoude.

 

1901

 

Stoel Alkmaar

 

Boeier, afm. 7.40 x 2 meter, voor J. Dirkmaat, Broek op Langedijk.

 

1901

 

Delft

 

m.s. de Hoop, 25 ton, 10 pk. voor D.C. Groot, Dirkshorn in 1917 naar C. Arends, Broek op Langedijk, o.n. Neeltje

 

1902

 

Stoel Alkmaar

 

Boeier, afm. 7.40.-2 meter, voor J. Kliffen, Broek op Langedijk.

 

1902

 

Stoel Alkmaar +

 

m.s. Eiland Marken, 23 ton, 8-10 pk, voor F. Simonsz, te Monnikendam, daarna P. Beers, Noord-Scharwoude.

 

1902

 

Stoel Alkmaar

 

Open vlet, 12 ton, voor G. Kramer, Zuid-Scharwoude.

 

1902

 

1902  

 

Alkmaar

 

Zaandam +++

 

snip, de Jonge Jan, 20 ton, later met motor 13½ ton voor A. Hartog-, Jzn Zuid-Scharwoude.

 

ms Avontuur II, in 1918 als Broedertrouw naar P. & A den Boer

 

1902

 

Zaandam

 

overdekte vlet, Assistent, 30 ton voor P. Kooy, Zuid-Scharwoude.

 

1902

 

Leiderdorp +

 

Motor-platkop-aak, 3 Gebroeders, 23 ton, 11 pk. voor C. Hopman, Oude Niedorp.

 

1903

 

Leiderdorp +

 

m.s. 4 Gebroeders, 20 ton, 10 pk. Rennes voor A. ten Bruggencate, Broek op Langedijk daarna naar H. v/d Heerik, Broek op Langedijk, daarna naar N.P. v/d. Wel, Broek op Langedijk verlengd tot 38 ton en voorzien van Bolnes motor naar C.J. v.d. Wel

 

1903

 

Stoel Alkmaar +

 

Langedijker-Kof, 2 Gebroeders, 21 ton, 10 pk. voor J. Bierman, Noord-Scharwoude, in 1906 naar C. Butter, 0ude-Niedorp o.z.n., daarna naar L. Bood, Zuid-Scharwoude, o.n. Elk zijn zin.

 

1903

 

Stoel Alkmaar +

 

m.s. Goede Verwachting., 22 ton, 10 pk. voor G.C. Schot, Alkmaar van 1921- 1924 P. Greeuw, Noord-Scharwoude daarna naar P. Pouw te Amsterdam

 

1904

 

Stoel Alkmaar +

 

m.s. Trijntje, 18 ton, 9 pk. voor gebr. Waal, Oudkarspel.

 

1904

 

Czaar Peter Zaandam +

 

m.s. Avontuur, voor Auwel Prins te Broek op Langedijk

 

1904

 

Czaar Peter Zaandam

 

m.s. Avontuur , voor Jacob Prins te Broek op Langedijk

 

1904

 

Stoel Alkmaar +

 

m.s. de Jonge Jan, 21 ton, 10 pk. Rennes, voor J. Plugboer sr. maar te Broek op Langedijk, later omgedoopt in 4 Gebroeders

 

1904

 

Alkmaar

 

m.s. Landbouw welvaart, 21 ton, 10 pk. voor F. Haverkoorn, Wieringerwaard

 

1904

Zaandam

 

m.s. Volharding, 21 ton, 10 pk. voor C. Kooy, Noord-Scharwoude in 1906 naar Peter Verburg te Noord-Scharwoude o.z.n.

1904

Gouda +

 

m.s. Handel, 21 ton, 20 pk. voor Arend Kamp te Broek op Langedijk naar G. Arends, Broek op Langedijk, daarna Jb. Arends, o.n. Germa.

1905

Stoel Alkmaar

 

m.s. Nooit Volmaakt, 22 ton, 10 pk., voor S. Bak, Broek op Langedijk verlengd in 1923 tot 40 ton.

 

1905

 

Stoel Alkmaar

 

m.s. voorwaarts, 22 ton, 10 pk., voor Wed. Jonker, Nieuwe-Niedorp.

1905

Stoel Alkmaar +

 

Langedijker-Kof, op Hoop van Zegen, 23 ton, 10 pk., voor J.v.d. Molen, Opmeer in 1913 naar C. van Schoorl sr. o.n. Trio 2.

 

1905

 

 

de Wit ++++

 B.O.L.

 

 

Motor-aak, 2 Gebroeders, 20 ton, 10 pk. voor H. Pielkenrood te Broek op Langedijk.

Na een jaar, in 1906, ging het schip naar C. Arends o.n. Mercurius.

LEES HET VERHAAL OVER SCHEEPSWERF DE WIT

1906

Stoel Alkmaar ++

 

 

 

m.s. Arie, 23 ton, 10 pk. voor G. Kramer, Zuid-Scharwoude, in 1912 naar N. Kooy te maar Noord-Scharwoude en J. de Waard, Broek op Langedijk in 1916 alleen J. de Waard, daarna naar Starreveld, Uitgeest o.z.n. In 1938 naar fa. J. Kamp, Broek op Langedijk o.n. Westfries 2, daarna naar Zuid-Holland verkocht.

1906

Stoel Alkmaar

 

m.s. de Nijverheid, 23 ton, 10 pk. voor C. van Schoorl sr. te Broek op Langedijk, later naar S. Witsmeer, Noord-Scharwoude.

 

1906

 

Stoel Alkmaar

 

motoraak de vrouw Trijntje, 18 ton, 10 pk., P. de Boer, Koedijk.

 

1906

 

Woubrugge

 

m.s. 8 Gezusters, 24 ton, 10 pk., voor K. Kliffen, Zuid-Scharwoude.

1906

Stoel Alkmaar

 

Motoraak Gerbrecht, 20 ton, 10 pk. voor N. de Jong, Barsingerhorn, daarna naar Jan van Schoorl jr. te Valkoog, o.n. Verwisseling, dan naar Kuiper Barsingerhorn o.n. Union 2.

1906

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

m.s. Koophandel , 24 ton, 12 pk. voor J. Kreyger, Broek op Langedijk en J. Hoogeboom uit Haarlem.

1906

 

de Wit  +

Broek op Langedijk

 

m.s. Concurrent, 26 ton, 10 pk. voor. Bram Vroegop te Broek op Langedijk, daarna P. de Heer, Heerhugowaard, verkocht aan S. Dobben, Roelofarendsveen, o.n. Zelden van Pas.

1906

 

De Wit ++

Broek op Langedijk

Motor-platkop-aak de vrouw Alida, 24 ton, 10 pk., voor P. Plugboer, Broek op Langedijk.

1907

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

m.s. Reserve, 23 ton, 10 pk, voor N. Kooy, Noord-Scharwoude, vermoedelijk de latere Reserve van Jac. Droog.

 

1908

 

Stoel Alkmaar +

 

motorvlet Westfries, 11 ton, 8 pk., voor J. Hoogland, Broek op Langedijk.

1908

Stoel Alkmaar

 

m.s. de Zaanstreek, 25 ton, 10 pk., voor J. Kliffen, Zaandam in 1918 naar T. Kliffen, Broek op Langedijk o.z. naam, in 1923 verlengd tot 35 ton.

1908

Stoel Alkmaar

motoraak Meinoudje Cornelia, voor W.F. Stoel Alkmaar, 26 ton, 10 pk. in 1912 naar J. v/d.

 

Molen, Opmeer, later verlengd en verkocht naar Wester te Obdam, n.n. Admiraal , daarna Th. Droog, Broek op Langedijk, o.n. Tijd zal 't Leren, daarna naar Anton Winder, Noord-Scharwoude.

1908

 

de Wit +

Broek op Langedijk

 

m.s. Het Vertrouwen, 20 ton, 12 pk., voor G. Kooy, Oudkarspel, daarna naar fa. H. Oud en Zonen.

 

1908

 

Stoel Alkmaar

 

m.s. Petronella, 23 ton, 10 pk., J. v/d. Molen, Opmeer.

 

1908

 

Zaandam

 

Open vlet, in 1918 naar C. van Schoorl sr. o.n. Trio 6, 20 ton.

1909

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

Motoraak de Nijverheid , 25 ton, 12 pk., C. van Schoorl sr., wordt in 1915 omgedoopt in trio 4.

 

1910

 

 

de Wit +

Broek op Langedijk

 

m.s. Vos, 20 ton, 14 pk., in 1921 velengd tot 32 ton voor J-w Droog sr. Zijdewind.

1910

Alkmaar ++

 

m.s. Cito voor G. Verduin, Akersloot, 24 ton in 1923 verlengd tot 44 ton, daarna naar H. Kleinbekman.

1911  

 

1911

 +

 

Gebr. Prins Gouderak

 

 Motor-aak "Tijdgeest" in 1923 verlengd.

 

m.s. Trio, 20 ton, 14 pk. voor C. van Schoorl sr. in 1920 verlengd tot 34 ton en voorzien van 20 pk. middeldruk Kromhout.

1911 

 

1911

 

 +

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

Ms Schuttevaer van W Pik, eerder West-fries van J. Kamp

 

m.s. de vrouw Anna, 22 ton, 12 pk., voor Simon Kramer Broek op Langedijk in 1921 verlengd tot 32 ton, dit schip ging in 1918 naar J. Liefhebber, Broek op Langedijk. o.n. Eendracht

1912

Alkmaar ++

 

 

Motor platkop-aak Maria Catherina, 20 ton, 11 pk., voor C.J. Hoksbergen te Alkmaar in 1918 naar landbouwkantoor Alkmaar o.z.n., daarna naar J. Schrijver Warmenhuizen, verlengd tot 36 ton en voorzien van 24 pk. Deutz o.n. Voorwaarts, daarna naar C. Schrijver Jzn, Warmenhuizen.

1912

Alkmaar

 

motoraak Neeltje voor D. Visser, Alkmaar, 24 ton, 18 pk., in 1925 verlengd tot 33 ton, naar K. Schot, later C. Schot Kzn. verkocht naar Wilnis Zuid-Holland.

 1912

Vlam  Schoorldam ++

 

Motor-aak  Morgenster 2, gebouwd voor Kleverlaan Bergen,

daarna naar J. Paarlberg, vervolgens naar Teun Paarlberg Warmenhuizen

 

1912

Vlam

Schoorldam

m.s. Het Vertrouwen 2, 23 ton, 14 pk., voor G. Kooy Pzn. Oudkarspelp 1919 naar Cees Schipper, Noord-Scharwoude, o.n. Groentehandel in 1921 verlengd tot 33 ton, daarna in 1943 naar W. Dirkmaat, Broek op Langedijk o.n. Zwerver, later Imke.

 

1912

 

Vlam  Schoorldam

 

visboot Engelina, voor A. Goedhart,Zaandijk, 7 ton, 6 pk.

 

1913

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

Keetje, 18 ton, verder geen gegevens.

 

1913

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

m.s. Arie, 23 ton, 14 pk., voor C. Zwaag, Broek op Langedijk.

 

1913

 

Stoel Alkmaar

 

motoraak vrouw Maria, 18 ton, 11 pk., voor P. Hoogland, Schagen in 1922 verlengd tot 27 ton, gaat naar W.F. Stoel Alkmaar in 1916, daarna naar fa. S. Visser, de Rijp, o.n. Koophandel 5 (bekend van de veilingaanvoer naar de Broekerveiling).

 

1918

 

Vlam Schoorldam

 

m.s. Met nieuwe Moed, 21 ton, 12 pk., verlengd in 1924 tot 31 ton, voor J. Wester, Obdam, gaat naar Van Bergen te Wormerveer, o.n. Emanuel daarna naar Peter Verburg, Noord-Scharwoude, o.n. Volharding 2

 

1913

 

Bosman Alkmaar +

 

m.s. 5 Gebroeders, 22 ton, 18 pk., voor G.H.A. Schot te Alkmaar verlengd tot 33 ton, gaat naar C. Dekker, Broek op Langedijk o.n. VelimAdeam.

 

1913

 

Alkmaar

 

m.s. Land-tuinbouw Welvaren, 19 ton, 11 pk., voor Gebr. H&F Koster te Anna Paulowna, in 1919 naar D. de Geus te St. Maarten naar Pieter Gootjes te Sint Pancras o.n. Maatschap.

 

1913

 

Vlam Schoorldam

 

m. s. Bergen , 18 ton 7 pk voor M. Kleverlaan, Bergen, in 1919 naar J Paarlberg Dzn.,Warmenhuizen o.n. Morgenster 2.

 

1913

 

Leiderdorp

 

motoraak 2 Gebroeders, 13 ton voor D. Wapstra te Alkmaar (veilingaanvoerder Broekervelling) gaat naar Nic. Droog te Waarland.

 

1913

 

Leiderdorp

 

motoraak De kleine Jacob, 8 ton, voor D. Wapstra te Alkmaar.

 

1914

 

C.  de Wit

Noord-Scharwoude

 

m.s. Nooit Gedacht, 21 ton, 14 pk Heesen, voor N. Kooy, Noord-Scharwoude en Arie de Waard, Broek op Langedijk,, in 1923 verlengd tot 32 ton, gaat in 1917 naar P.Glas, Burgerbrug, o.z.naam wordt voorzien van 20 pk. Heesen motor.

 

1914

 

Alkmaar

 

m.s. Avontuur , 12 ton, 7 pk., voor A. Rus Kzn. en P. Warnaar , Broek op Langedijk.

 

1914

 

Alkmaar

 

aak Assistent, 25 ton voor C. Hopman, Oude Niedorp.

 

1914

 

Alkmaar +

 

Motor-aak Egmond , 13 ton, 8 pk., voor J. Kraakman Czn., Egmond a/d Hoef naar Louw Molenaar, Broek op Langedijk, o.n. Jannetje, daarna naar H. Stoffers, aldaar o.n. Dina, daarna naar Hart en Co, Zuurkoolfabrieken.

 

1914

 

Alkmaar  +

 

m.s. Nijverheid, 22 ton, 14 pk.Heesen,voor fa. A. Hartog, Zuid-Scharwoude in 1921 verlengd tot 33 ton, gaat in 1924 naar P. Beers, Noord-Scharwoude, in 1925 naar W. v/d Heerik, aldaar nog steeds o.n. Nijverheid.

 

1914

 

Vlam Schoorldam

 

m.s. 5 Gebroeders, 23 ton, 8 pk., voor C. de Groot te Krabbendam.

 

1914

 

C.de Wit

Noord-Scharwoude

 

m.s. Johanna, 23 ton, 10 pk., voor C. Leek, Oudkarspel in 1925 verlengd tot 30 ton, omgedoopt in Maria

 

1914

 

C.de Wit

Noord-Scharwoude

 

overdekte vlet, Onderneming 2, 21 ton,voor Nic. Hoogschagen te Schagen.

 

1915

 

Ph.Pehlig Alkmaar

 

m.s. Trio 3, 21 ton, 14 pk. Kromhoutmotor met magneetontsteking, gaat in 1919 over aan C. van Schoorl jr. o.z.n. wordt in 1921 verlengd tot 31 ton en voorzien van 20 pk. M.D. Kromhout in 1926 naar fa. C. van Schoorl zn., in 1941 verkocht aan A. Kroon te ‘s Molenaarsgraaf (beurtdienst op de Zaan), daarna tankboot in Urk.

 

1915

 

Ph.Pehlig

Alkmaar

 

m.s. Catharina, 23 ton, 14 pk., voor Jb. Hoogland te Broek op Langedijk, in 1919 (via P. Gootjes, St. Pancras) naar C. Schot, Alkmaar, o.n. Zes Gebroeders, in 1922 naar L. Bood, Zuid-Scharwoude, o.n. 2 Gezusters daarna J. Arends te Broek op Langedijk, o.z.n., deze heeft de motor vervangen door een 24 pk. Deutz. Schip is in 1921 verlengd tot 35 ton.

 

1915

 

Ph.Pehlig Alkmaar

 

m.s. Avontuur 2, 13 ton, 7 pk., voor K. Rus en P. Warnaar te Broek op Langedijk.

 

1915

 

C.de Wit +

Noord-Scharwoude

 

m.s. Disponibel, 22 ton, 14 pk., voor A. ten Bruggencate jr. te Broek op Langedijk, gaat In 1926 naar n.v. N.J. Mijnlief te Krimpen a/d Lek, o.n. Krimpen a/d Lek , in 1952 naar J. Smit te Gouda als bunkerschip, daarna naar Terneuzen als bunkerschip.

 

1915

 

Alkmaar +

 

Motor-aak, de Veldvrucht, 21 ton, 10 pk., voor J. Kant, Dirkshorn.

 

1916

 

Ph.Pehlig Alkmaar ++

 

m.s. Transport, 20 ton, 14 pk. Kromhout met magneetontsteking voor C. van Schoorl sr., in 1919 naar G. v.d. Oord beiden uit Broek op Langedijk, schip wordt in 1922 verlengd tot 33 ton en later voorzien van 20 pk. N-K motor, daarna naar C. v/d Oord. Later, ± 1952, naar J. v. Vliet te Oudewater, schip is sinds 1981 weer terug in Langedijk, 

 

 

1916

 

Alkmaar

 

M.S. Hiske, 41 ton, 18 pk., voor S. Wilms, Anna Paulowna, in ± 1950 naar Reier Beers, o.n. Vios en voorzien van 20 pk. Brons motor (afkomstig uit de Ons Belang ).

 

1916

 

Alkmaar

 

overdekte motorvlet, 12 ton, 8 pk., de Landstorm voor A. Hoogland, Broek op Langedijk.

 

1916

 

1916   

 

Alkmaar

 

Haarlem +

 

m.s. Deo Labore, 20 ton, 10 pk., voor D. Leek, Zuid-Scharwoude.

 

m.s. Watergeus, voorheen Koophandel 2

 

1916

 

Alkmaar

 

m.s. Eendracht, 20 ton, 10 pk., voor D. Leek en G. Kramer te Zuid-Scharwoude  (vermoedelijk zijn dit dezelfde schepen), later verlengd tot 39 ton en voorzien van 24 pk. Industriemotor.

 

1916

 

 

Westlander bok, 13 ton, Time Is Money voor C. Brinkman te Noord-Scharwoude, in 1918 naar C. Schot Kzn. (sluiswachter Zeswielen).

 

1917

 

Ph.Pehlig Alkmaar

++

 

m.s. Trio 5, voor C. van Schoorl sr., Broek op Langedijk, 20 ton, 14 pk. Kromhout in 1921 verlengd 32 ton (later 35 ton door verhoging dek) en voorzien van 20 pk. Kromhout, later verkocht naar Aalsmeer.

 

1917

 

 

 

Alkmaar

 

 

 

m.s. Onderneming, N. Hoogschagen te Schagen, 19 ton, 10 pk., in 1918 verlengd tot 33,5 ton.

 

1921

 Stoel Alkmaar

++

m.s Trio 2, C. van Schoorl sr., Broek op Langedijk, 46 ton, 26 pk., M.D.-Kromhout in 1969 naar W. Leegwater, Broek op Langedijk, in 1980 omgebouwd tot woonboot, Nieuwe Niedorp.

 

1921

 

Alkmaar

 

m.s. Luctor, 32 ton, voor J. & P. Bood, Zuid-Scharwoude daarna W. Wout.

 

1921

 

Alkmaar

 

m.s. Geertruida, D. Bruin, Harenkarspel, 18 ton, 10 pk., later verlengd tot 30 ton naar V.B. , Alkmaar o.n. Steenkolenhandel .

 

1921

 

 

 

 

1921

 

 Stoel Alkmaar +

 

 

 

 

Alkmaar

 

Agatha D. Leek verlengd tot 47 ton, toen naar Theo Leek, toen naar J.J. Droog Pzn., Zijdewind o.n.

Time is Money, later voorzien van 2 cyl. Brons motor, 40 pk., verkocht en omgebouwd voor recreatie.

 

motoraak Wieringerwaard voor Haverkoorn, Wieringerwaard, 19 ton, 14 pk., naar Hart & Co, Oudkarspel, daarna H. Stoffers, Broek op Langedijk o.n. Dina.

 

1921

 

Noord-Scharwoude

 

m.s. Toekomst, 39 ton, 20 pk., voor P. de Beer, Alkmaar, daarna J. de Boer, Alkmaar, o.z.naam, later voorzien van andere motor.

 

1921

 

J. de Wit

Broek op Langedijk

 

motoraak Nooit Volmaakt 2, S. Bak, Broek op Langedijk, 30 ton, 10 pk., naar Reyer Beers en A. Hoogland te Broek op Langedijk o.n. Ons Belang, later voorzien van Brons motor.

 

1922

 

Ph.Pehlig ++++ Alkmaar

 

m.s. Trio 4, voor C. van Schoorl jr. te Broek op Langedijk, 43 ton, 26 pk., M.D.-Kromhout, in 1925 naar fa.-C. van Schoorl Zn., nu nog in bezit van R. van Schoorl.

 

1922

 

Stoel Alkmaar +

 

Motor-aak Hernieuwing voor Anton Sijs, Alkmaar, 29 ton, 14 pk.

 

1922

 

 

1922

 

Pannevis ++++

Alphen a.d Rijn

 

Ph.Pehlig Alkmaar

+

 

Westfries 1 .          Museum Broeker Veiling

 

 

m.s. Op Hoop van Zegen, voor K. Kliffen, Zuid-Scharwoude, 25 ton, 20 pk., M.D.-kromhout in 1926 verlengd tot 37 ton naar Gebr. W.A. Kliffen, daarna P. Stins, Broek op Langedijk, o.z.n. gaat naar scheepswerf K. Bak te Broek op Langedijk, wordt doormidden gesneden .en er worden twee recreatie-vaartuigen van gemaakt, de één voor K. Bak, de ander voor P. Borsten, St. Pancras.

 

1922

 

Ph.Pehlig Alkmaar

+

 

m.s Trijntje van J.Plugboer te Broek op Langedijk

 

1922

 

Alkmaar +

 

Motoraak Addy, voor G.A. Conijn, Alkmaar, 22 ton, 20 pk.

 

1922

 

Alkmaar +++

 

m.s. Tevredenheid, G. Paarlberg, Zuid-Scharwoude, 41 ton, 20 pk., M.D. Kromhout, verlengd tot 47 ton., naar P. Paarlberg, Zuid-Scharwoude, daarna C. Schrijver, Warmenhuizen, motor werd 24 pk. Deutz, daarna naar Jan de Vries BOL

 

1922

 

Ph.Pehlig Alkmaar

 

m.s. Onderneming, 36 ton, 20 pk., Kromhout, voor H. van Dijk, Harmelen, later E.J. van Dijk, Utrecht.

 

1922

 

Alkmaar

 

m.s. de Jonge Jan, voor J. Plugboer jr. te Broek op Langedijk, 30 ton, 15 pk., Brons, in 1936 omgedoopt in Gebroeders, naar Arend Kamp te Broek op Langedijk, n.n. Westfries. Later voorzien van 80 pk. diesel.

 

1922

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

motoraak Hoop doet Leven, 14 ton, 6 pk., voor P. Beers, Broek op Langedijk, later naar K. Smit, St. Pancras en voorzien van andere motor.

 

1922

 

 

1922    

 

de Wit

Broek op Langedijk

 

Bodewes Foxhol +

 

motoraak Kleinhandel, 14 ton, 7 pk., voor Adriaan v/d Welle, Zuid-Scharwoude daarna naar J. Kostelijkr Zuid-Scharwoude.

 

m.s. Lichtstraal, voor Jac. Droog, Noord-Scharwoude, 38 ton, 15 pk. Brons.

 

1923

 

Alkmaar

 

Motoraak Koophandel 7, 28 ton, 14 pk., Kromhout voor fa. S. Visser, de Rijp.

 

1923

 

Ph.Pehlig Alkmaar +

 

m.s. Goede Verwachting, 40 ton, 20 pk., Kromhout M.D., voor G.C. Schot Alkmaar  dan naar P. Glas, Burgerbrug, o.z.n.

 

1923

 

Ph.Pehlig Alkmaar ++

 

m.s. Catharina , 46 ton, 20 pk., M.D. kromhout voor P. Kray, Oost-Knollendam, later naar J. Droog sr., Zijdewind, o.z.n.

 

1923

 

Ph.Pehlig Alkmaar +

 

m.s. Veldvrucht , voor J. Kant, Dirkshorn, 35 ton, 20 pk., M.D. kromhout, later naar Jb. Kant, Oudkarspel, daarna naar West Indië

 

1923

D.  Goed

Zuid-Scharwoude

Motor-aak "Martelaar" voor K. Bak te Broek op Langedijk.

 

1923

 

v. Goor  ++

Monnikendam

 

m.s. 6 Gebroeders, 30 ton, 24 pk., Industrie M.D. voor C. Schot Kzn., later verlengd tot 45 ton naar P. Hopman, Oude Niedorp, o.n. Disponibel, nu ingekort en omgebouwd en voorzien van andere motor voor recreatie.

 

1923

 

de Wit

Noord-Scharwoude

 

m.s. Zelden tijd zonder Strijd, voor S. Lodder, later G.A.v. Ruiten, Roelofarendsveen.

 

1923

 

Bodewes Foxhol

 

m.s. Betsie, 45 ton, 24 pk., M.D. Deutz voor Groenveld en Waterdrinker te Zuid-Scharwoude, naar C. de Vries, Broek op Langedijk, naar C. Kaag, Zuid-Scharwoude in 1963 en door deze 60 pk. lister diesel ingebouwd vaart nu in Duitsland.

 

1923

 

1924

 

Bodewes Foxhol

 

m.s. Anna voor C. Stam, Zuid-Scharwoude, daarna C. Mienis, Noord-Scharwoude, 43 ton, 24

 

pk. Deutz, verkocht naar Friesland.

 

1923

 

 

Bodewes Foxhol +

 

m.s. Exelsior, 45 ton, 24 pk. Deutz voor D. Leek, Noord-Scharwoude, later J. Leek sr., Noord-Scharwoude, nw J. Leek jr. te Noord-Scharwoude, omgebouwd voor recreatie.

 

1923

 

 

Bodewes Foxhol

 

m.s. Koophandel , J. Kreyger, Broek op Langedijk, daarna L. Molenaar, Jb. molenaar, W. Dirkmaat, Th. Droog, allen te Broek op Langedijk, dan naar W. v/d Heerik, Oudkarspel, 44 ton, 24 pk.

 

1923

 

 

Bodewes Foxhol

 

m.s. Transporteur voor Arie Strijbis, Winkel, 45 ton, 24 pk. Deutz daarna naar T. Paarlberg, Warmenhuizen o.n. Morgenster , later met 30 pk. Kromhout.

 

 

 

 

 

 

1924

Ph.Pehlig Alkmaar

m.s. West Friesland, voor O. Dekker, Schagen, gaat naar Kaper, Schagen o.z.n. naar Bras, Schagen o.n. Zeldenrust dan naar C. Schrijver, Warmenhuizen, weer onder oude naam West Friesland.

 

1924

 

1926

 

Ph.Pehlig Alkmaar

 

Fikkers +++++

Muntendam

 

m.s. Nooit Volmaakt voor S. Bak, Broek op Langedijk, 70 ton, 26 pk. Kromhout.

 

Luxe motor "Variatie" van schipper W. Leegwater BOL.

 

1926

 

Ph.Pehlig Alkmaar

 

 

 

m.s. Trio 6, voor fa. C. van Schoorl Zn. te Broek op Langedijk, 40 ton, 26 pk. Kromhout motor (natte Kromhout) afkomstig uit m.s. Drecht, later met 26 pk. M.D. Kromhout in 1975 verkocht aan Leo v. Leeuwen, Enkhuizen, ingekort en omgebouwd voor recreatie o.n. Nijmos.

 

1926

 

1927

 

 

1927 

 

 

1927

 

 

1928

 

 

 

1929

 

1929

 

A.Vuyk en Zn. +

 

Martenshoek +++

 

 

Martenshoek +

 

 

West-Graftdijk +

 

 

West-Graftdijk  +

 

 

 

West Graftdijk +

 

Timmer Overschie

 

Volharding TH. Droog

 

ms LAVO voor J.Keizer te Broek op Langedijk.. 

LEES HET VERHAAL VAN HENK KEIJZER

 

m.s. Tijd zal 't leren, 45 ton, 24 pk., 2 cyl Deutz, D. Hoogland te Broek op Langedijk, daarna M.A. Postma, Broek op Langedijk,verkocht naar Amsterdam als woonboot.

 

M.s. Langedijker Welvaren. H. v.d. Heerik

 

 

m.s. 2 Gebroeders, 36 ton, 20 pk. Kromhout voor M. Kind, later S. Kind  te Oude Niedorp.


 

Voorwaarts A Kamp, Broek op Langedijk

 

m.s. Johanna 2, Thomas v/d Bus, Vlaardingen, 100 ton met 2 cyl., 44 pk. Elwe motor, in 1941 naar fa. C. van Schoorl Zn. o.n. Maasstroom, in 1945 voorzien van 2 cyl., 80 pk., M.D.kromhout in 1965 naar Olievier te Ameland, o.n. Ameland .

 

1931

 

Haarlem +

 

Koophandel, Jac Prins te Amsterdam, 84 ton, 2 eyl. Industrie, 36 pk., in 1954 naar C. Mur,

Loenen a/d Vecht o.n. Loenen-Amsterdam 3, in 1969 naar fa. C. van Schoorl Zn., Broek op Langedijk o.n. Trio 3, In 1980 verkocht aan H.P. Corbee te Sint Pancras.

 

 

 

 

De volgende gegevens, over schepen die ook aan de Langedijk bekend waren, zijn niet aan officiële bronnen ontleend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

m.s. Avontuur, W. v. Westen, 45 ton, 24 pk. Deutz, naar M.A. Postma Broek op Langedijk, daarna Gebr. Hopman, Oude Niedorp, dan naar H.D. Roele, Landsmeer o.z.n.

 

 

 

m.s. Risico vanuit Friesland naar C. Dekker, Broek op Langedijk, 49 ton, 18 pk. Brons o.z.n.

 

 

 

m.s. Westfries, C. Butter, Middenmeer, 50 ton, 30 pk. M.D. Kromhout in 1947 verlengd tot 80 ton, naar Jac. Arends te Broek op Langedijk en voorzien van 80 pk. Scania Vabis

 

 

 

m.s. 2 Gebroeders Olierhoek, Poeldijk naar A. Hoogland, Broek op Langedijk vergroot tot 45 ton en voorzien van 20 pk. M.D. Kromhout (afkomstig uit m.s. Op Hoop van zegen), nu omgebouwd voor recreatie o.n. H.E.T.A.

 

 

 

m.s. Bussum 2, Bremken-de Vringer te Bussum, naar 5. Koffeman te Broek op Langedijk on. "Johan", dan naar S. Kind, Oude Niedorp o.n. Noordster.

 

 

 

m.s. IJselstroom, Gebr. Hopman, Oude Niedorp naar Verblifa, Krommenie.

 

 

 

 

m.s. Voorwaarts 2, C. Timmerman, Amsterdam, 45 ton, 24 pk. Deutz, naar K. Paarlberg te Warmenhuizen o.n. Morgenster 2, naar D. Paarlberg, naar A.T. Tijm, Oudkarspel, nu omgebouwd voor recreatie.

 

 

 

m.s. Time is Money 2, afk. uit Purmerend naar J.J. Droog Pzn., Zijdewind.

 

 

 

m.s. Margaretha, afk. uit Amsterdam naar Th. Droog Jzn., 't Veld, 80 ton, 30 pk., verkocht naar Den Oever voor sportvisserij op de Wadden.

 

 

 

m.s. Koophandel 2, J. Kreyger, Broek op Langedijk, naar Gebr. W. en J. Kliffen te Noord-Scharwoude, o.z.n. 38 ton, 16 pk. Deutz-Brons, omgebouwd voor recreatie naar Badhoevedorp.

 

 

 

m.s. Elizabeth, afk. uit Utrecht, 60 ton, 24 pk. Deutz naar C. Schrijver, Warmenhuizen.

 

 

 

 

 

 

 

 

m.s. Eendracht 2, van G. Kramer Zuid-Scharwoude, naar Alb. de Jong te Broek op Langedijk, daarna C. Winder, Noord-Scharwoude, 35 ton, 20 pk. Kromhout.

 

 

Stoel Alkmaar, m.s. "Zaanstreek", 20 ton, T. Kliffen, Broek op Langedijk.

 

 

 

Motorkof "Mercurius", 32 ton, 14 pk. Heesen, G. Arends, Zuid-Scharwoude.

 

 

Open motorschip met machinekamer en 2 cyl. climaxmotor, Fa. Kramer, Zuid-Scharwoude, 15 ton.

 

 

 

"Cornelia" 30 ton, 18 pk. Industrie, G. Bekker jr., Zuid-Scharwoude (naar C. de Wever?)

 

 

 

"Tijdgeest", 23 ton, Tijs Rezelman, Anna Paulowna (van P. Kooy geweest?)

 

 

 

Motoraak "Avontuur", 32 ton, 20 pk. Kromhout, Gebr. Hopman, Niedorperverlaat, afkomstig van J. Mol, Opmeer.

 

 

 

Motordekschuit met roef (achterop) en machinekamer ± 15 ton van P. Bakker, Warmenhuizen naar Hart zuurkool, Oudkarspel, daar een nieuwe bolindermotor ingebouwd.

 

 

Motordekschuit, ± 10 ton met N&K motor van Hart zuurkool, Oudkarspel, afkomstig uit de Zaan.

 

 

 

4 Gebroeders, open motorboot met machinekamer, ± 9 ton met & pk. Scandia, later dieselmotor ingebouwd, Houthandel Eecen, Oudkarspel.

 

 

 

Motordekschuit ± 50 ton van B.K.B. uit Amsterdam naar Houthandel Eecen, Oudkarspel met staande Rennes M.D. motor.

 

 

 

Open motorvlet- met machinekamer ± 9 ton, Fa. Vroegop, Noord-Scharwoude.

 

 

 

Open motorvlet met ronde machinekamer, 10 ton (met Ford-T motor?), W. Wout, Nieuwe-Niedorp.

 

 

 

Open motorvlet met machinekamer, 14 ton, P. Hagenaar, Zuid-Scharwoude.